het leed dat retours heet een inkijkje in onze retourafdeling

Het leed dat retours heet: een inkijkje in onze retour-afdeling

Welkom, beste lezer, in de wondere wereld van retourzendingen. Een plek waar het zelden saai is, waar pakketjes met littekens binnenkomen en waar we soms zĆ³ verbijsterd raken dat we onszelf moeten trakteren op een gebakje om het leed te verzachten. Want laten we eerlijk zijn: retours verwerken is hier in het bedrijf niemands hobby. En toch, beste klant, stiekem willen we jullie mee laten lijden.

Misschien herken je jezelf ergens in, misschien ook niet. Misschien besef je niet dat achter een webshop gewoon mensen werken. Echte, ademende mensen met gevoelens en een lichte aversie tegen pakjes die eruitzien alsof ze de reis van Italiƫ naar Nederland per voet hebben afgelegd. En misschien ben je je er niet van bewust dat Horend Goed een familiebedrijf is, waar we met liefde omgaan met onze artikelen. Maar goed, vandaag nemen we je mee in een van onze meest memorabele retourmomenten. Pak er een kop koffie bij, je gaat dit nodig hebben.

Het wandelende pakketje

Vandaag was het weer zover. We kregen een retourtje binnen in een verzendverpakking die eruitzag alsof hij de kilometers vanuit Italiƫ zelf had gewandeld. Geen grap. Een gehavend, half verkreukeld en hier en daar gescheurd pakketje werd door DHL (dit keer de schuldige partij in dit verhaal) op onze inkomende posttafel gelegd. En ja, dat is het moment dat bij ons de alarmbellen direct afgaan.

Vroeger waren we zĆ³ nieuwsgierig dat we deze pakketjes direct openden. Gewoon, puur voor de spanning en sensatie. Maar dat heeft ons al te vaak een mentale klap bezorgd. Dus tegenwoordig laten we het braaf liggen tot het einde van de dag, wanneer we onze retours verwerken (ja ja, dus als u dit leest en ongeduldig op ons wacht… einde van de dag!).

Eerst beoordelen we het pakket op de buitenkant. Ziet het eruit als de Italiaanse wandelaar? Check. Dan wordt er een foto gemaakt, want je weet maar nooit. Vervolgens snijden we voorzichtig het plakband los (gelukkig deze keer geen kilometers aan ducttape). En daar, in het gehavende pakketje, ligt los een Roger Select. Gewoon zo, zonder bescherming, zonder liefde, zonder enige vorm van verpakking. Dit artikel van bijna ā‚¬900 werd ons als een oud vodje teruggezonden.

Wanneer verpakkingsliefde verdwijnt

Wat ons blijft verbazen, is hoe een klant zo’n kostbaar apparaat op de heenweg keurig verpakt, verzekerd en met alle voorzichtigheid verstuurt. Maar zodra het retour moet? Dan is het plotseling niets meer waard en kan het gewoon in een half kapotte doos gegooid worden. Alsof het een oude sok is die toevallig nog ergens rondslingerde.

Even tussen ons, lieve lezer: wist u dat de afzender altijd verantwoordelijk is? Ja, dat betekent dat deze Italiaan officieel verantwoordelijk is voor de mishandeling van deze Roger Select. Maar laten we eerlijk zijn, onze Italiaanse klanten horen, zien en lezen dat liever niet. Dus wie mag dit geweld accepteren? Juist.

Lach en huil met ons mee

Deze blog is slechts het begin. We gaan jullie vaker meenemen in de wondere wereld van retourzendingen. Misschien laten we je lachen, misschien laten we je huilen, maar hopelijk laten we je ook een beetje beseffen dat een webshop niet een magische plek is waar producten simpelweg verdwijnen en opnieuw verschijnen zonder moeite. Hier werken mensen, met een hart voor het vak, en een lichte allergie voor retourzendingen die ons slapeloze nachten bezorgen.

Volgende keer nemen we je misschien wel mee in een mailwisseling waarvan we zo hard moesten lachen dat we bijna geen adem meer kregen. Of een retourzending die helemaal niet van ons bleek te zijn (ja, dat gebeurt echt). Tot dan, lieve lezer. En onthoud: als je iets terugstuurt, gun ons dan ook een beetje liefde. We doen het tenslotte samen! šŸ˜‰

author-sign