Als je denkt dat retourneren een eenvoudig proces is, denk dan nog eens goed na. Je kent het wel: je koopt iets online, het is niet wat je verwacht had, of je hebt simpelweg spijt van je aankoop. Een telefoontje of een paar klikken later, en de retourzending is in gang gezet. Maar, oh, als je wist wat voor drama er achter de schermen speelt bij de retourafdeling… Vandaag kregen wij een bijzondere retourtje die zelfs de kortsluiting in onze hersenen veroorzaakte. En ja, je raadt het al, het ging om een Earscratcher. Jawel, een Earscratcher. Denk aan een metalen lusje dat als een soort kunstwerkje dient om je oren schoon te maken. Maar dit keer was de klant niet gelukkig en besloot de Earscratcher het onderspit te laten delvenā¦ Ć©n onze retourafdeling ook.
Wat is een Earscratcher? En waarom zouden mensen het in de eerste plaats kopen?
Voor de onwetenden onder ons: een Earscratcher is precies wat het klinkt: een soort metalen lusje waarmee je oorsmeer kunt verwijderen. En niet zomaar oorsmeer, nee, je haalt er Ʃcht alles mee uit je oor. Het is ook populair bij mensen die constant jeuk in hun oren hebben. Herken je dat? Jeuk waar je zo gek van kunt worden, dat je gewoon kippenvel krijgt op je arm? Precies dat moment waarop je besluit dat een Earscratcher hƩt wondermiddel is om die jeuk voor eens en altijd te stoppen.
Nu, voor alle jeukige mensen daarbuiten, is het belangrijk om Ć©Ć©n ding te onthouden: gebruik het met voorzichtigheid! De beste adviezen van audiciens en KNO-artsen zijn duidelijk: ga niet in je oren zitten wroeten! Je gehoorgangen zijn namelijk heel goed in het reinigen van zichzelf. Een beetje overtollig oorsmeer? Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Met het puntje van een tissue kun je prima het overtollige oorsmeer voorzichtig verwijderen. En voila, je oren zijn weer schoon en je hebt geen jeuk meer. Ja, je leest het goed, die jeuk? Die komt vaak doordat je te veel oorsmeer uit je oren haalt, waardoor het evenwicht verstoord raakt. Het oorsmeer dat je dan weg haalt, zorgt ervoor dat het oor uitdroogt en schilferig wordt. Het resultaat? Jeuk, en soms zelfs een beetje exczeem. En dus… je haalt je Earscratcher tevoorschijn, waardoor je een vicieuze cirkel in stand houdt. Ja, wij begrijpen het wel.
Maar wat gebeurde er nou met deze specifieke Earscratcher?
De klant die vandaag zijn Earscratcher-tje retour stuurde, leek het noodzakelijke onderhoud niet in acht te nemen. Deze arme metalen lus, die zorgvuldig werd verpakt en met liefde naar de klant was verzonden in een bubbeltjesenvelop, kwam terug in de meest dramatische vorm mogelijk. In plaats van netjes teruggestuurd te worden, zoals je zou verwachten, kwam de Earscratcher terug in een gigantische verzenddoos met een flinke hoeveelheid oorsmeer erop. En wie betaalt de verzendkosten voor die enorme doos? Juist, wij.
De verpakking was inmiddels zo groot als een klein pakket voor een stoel, en wat hadden we daar voor ontvangen? Een ā¬7,95 product (inclusief verzendkosten) dat letterlijk in de prullenbak moest worden gegooid, omdat de doos vol zat met overblijfselen die de Earscratcher zelf nauwelijks zou willen aanraken. We zaten met een enorme doos die in geen enkele verhouding stond tot het product en een Earscratcher die zo goed als niet meer bruikbaar was.
Waarom gebeurt dit eigenlijk?
We begrijpen het: je hebt je oor ge-scratched, je jeuk moet stoppen en je hebt het gevoel dat je een oplossing nodig hebt. Maar wanneer je niet de juiste zorg aanwendt, kunnen dingen zoals een Earscratcher snel een ramp worden. Waarom? Omdat je, in plaats van je oor voorzichtig schoon te maken, het oorsmeer misschien onbedoeld op het product hebt achtergelaten en vervolgens een enorme doos hebt besteld om dit “kostbare” item terug te sturen. En hoe zat het met de verzendkosten? Zoals altijd, de klant draagt de verantwoordelijkheid voor de retourverzending, maar maar Horend Goed de kosten. En wanneer de retourzending onterecht groot is voor het product, krijgen wij helaas de rekening voor de extra doos (letterlijk en figuurlijk).
Hoe gaan we hiermee om?
Wel, we doen wat we altijd doen: we zorgen voor een eerlijke oplossing. De klant heeft de Earscratcher inderdaad geretourneerd en na enige bezorgdheid en discussie hebben we het retourbedrag van ā¬7,95 volledig terugbetaald. We hopen dat zijn jeuk na de retour eindelijk is verdwenen, al moeten we eerlijk zeggen dat we misschien voor zijn weekend een borrel of een ander smeerseltje tegen jeuk zouden aanraden. Of gewoon die tissue gebruiken, zoals de dokters zeggen. Maar goed, wij zijn geen artsen.
Wat kunnen we leren van deze ervaring?
Zoals je kunt zien, brengt het hele retourproces soms meer drama met zich mee dan we zouden willen. We begrijpen dat het altijd frustrerend is wanneer een product niet doet wat je verwacht, maar de manier waarop je ermee omgaat, maakt een wereld van verschil. Een retour is soms noodzakelijk, maar we raden altijd aan om het product op de juiste manier terug te sturen, zodat we niet in een situatie terechtkomen waarbij de retour niet alleen ons werk lastiger maakt, maar ook niet het product in de beste staat is.
In het geval van een Earscratcher, is het het beste om het product schoon en in de originele staat met verpakking terug te sturen. We geven graag een vergoeding terug, maar het is altijd beter voor beide partijen als alles netjes en op een verantwoorde manier verloopt. Hoe je met je oorsmeer omgaat, daar kunnen we je alleen maar aanraden om dat voorzichtig te doen. Je gehoorgang is zelfreinigend, dus probeer het niet te overdrijven!
Tot slot: Jeuk?
De Earscratcher mag dan misschien de boosdoener zijn van deze ongewone retour, maar het blijft een hulpmiddel dat je goed moet gebruiken. Jeuk kan een vervelende ervaring zijn, maar we hopen dat deze blog je helpt inzien dat het belangrijk is om voorzichtig te zijn met je gehoorgangen en ons retour-humeur. En als het echt niet anders kan, ga dan voor het product dat echt voor jou werkt. Mocht je dan toch bij ons komen voor een retour (en we weten allemaal dat dat soms nodig is), dan hopen we dat je het netjes en in de juiste staat terugstuurt!